fredag, maj 25, 2007

Tur eller otur?

I eftermiddag har jag pysslat i växthuset, planterat ut några tomatplantor som jag var och köpte hos en kvinna här i byn, och mina egna små plantor av prydnadspumpa och pojkarnas majs. Sådde lite solrosfrön (blir jättefina, en vit sort och en blodapelsinröd), ruccolasallad, spenat och ringblommor. Å så roligt!

Viktor kräktes inatt, men han har varit ganska pigg under dagen, så vi får hoppas att det inte var riktig magsjuka.

Gårdagen blev ett misslyckande. Vi skulle ut med båt till pappa och Kerstins stuga för att börja plocka ihop grejer och ta hem, eftersom stugan nu ska säljas. Färdiga bitar till en bro som pappa snickrat i vinter skulle också med för att monteras på plats. Jag, Urban, Kerstin, Hanna, Ivar och så Sixten. Matsäck var packad. Jag hade lånat flytväst till Sixten på brandkåren (toppen att man kan det!)

Ta ner min farbrors båt från ladan gick bra, trots att jeepen bara har broms på ett hjul... Sjösätta båten gick bra. Starta båten gick inte bra.

Efter hundra försök och barn i flytväst som lessnat att vänta för länge sedan så var det bara att mixtra upp med båten på båtvagnen igen och packa in allt virke i bilarna. Efter en fikapaus i gräset fick Urban köra med traktor och båtvagn i 30 km i timmen genom hela stan till Lindbloms Marina för att lämna båten till påseende (den lagades där i höstas för dyra pengar, så den borde ju funka) och så hem igen.

Irriterande. Men det kanske inte var meningen att vi skulle vara på vattnet den dagen. Vid fyra-femtiden kom det ett rejält åskväder från ingenstans och då hade det inte varit så trevligt att vara på öppet vatten.

Barnen fick åka en tur i jeepen med Urban när Viktor hade kommit från skolan. Uppskattat!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tur tycker jag. Jag vill inte ha er pååskade! /Mats