söndag, maj 20, 2007

Trivsamt var ordet





Riktig sommarvärme idag, det kunde inte passa bättre nu när växthuset är klart. Jag flyttade ut lite blommor och pysslade på under förmiddagen, sedan invigde vi växthuset med att äta våfflor där med Mari och Marcus. (Okej då, det var egentligen för varmt i växthuset, hoppas våra vänner inte fick solsting...)

Jag for och köpte lite penseér på eftermiddan och planterade lite i krukor, då var det jätteskönt och lagom varmt därinne. Kvällssol och helt stilla, fridfullt och pyssligt. Ivar hjälpte till, vi sådde lite krassefrön också. Finns det något mysigare än små, jordiga barnhänder som koncentrerat knåpar med fröna i handflatan?

Å jag är så nöjd, jag känner att jag kommer att trivas härinne. Imorgon ska jag peta ner lite solrosfrön.

5 kommentarer:

Mari sa...

Vi klarade oss från solsting, hade bara lite rosiga kinder på eftermiddagen ... men det var det värt. Otroligt fint blev det. Tänk att sitta därute under ett milt sommarregn med en kopp te. Det är inte utan att man blir avundsjuk! Och det där våffelreceptet måste jag bara få ta del av.

Sara sa...

Inget solsting, pust, då kan jag slappna av! Kul att ni gillade växthuset och våfflorna. Receptet ser du i nästa inlägg.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag måste ha haft fullt upp för nu har jag inte läst din blogg på en hel månad! Kul att se att växthuset är klart. Golvet blev ju döfint! Jag förstår att det måste ha varit trixigt att få till! Mysigt ställe som kommer att förlänga säsongen för er, grattis!!

Erica sa...

Hur i hela friden får man basilika att gro. 4 klena strån har behagat visa sig 3 i en kruka och 1 i en krúka. Stendött i de andra två....trist!!

Sara sa...

Tack Linda! Trixigt var ordet, men det är ju glömt nu...

Ja du Erica, jag är ju ingen expert, men jag tror att fröna (som inte ska täckas med jord alls) inte får torka ut, de blir ju som blåaktiga och sväller upp lite när man har vattnat första gången och sedan får man hålla lite koll. Sätt plast på med lite hål i och se att det varken möglar eller torkar. Visst är det trist när det inte vill komma upp!