torsdag, maj 10, 2007

Lyckad logistik

Regn hela dagen. Jag såg inte fram emot eftermiddagen med pojkarna, för jag tänkte att de säkert skulle vara sega och på dåligt humör över att ha varit inne hela dagen. Men icke! Vi bakade en bananchokladkaka tillsammans alla tre och allt flöt på så otroligt bra.

Ivar mosade en banan medan jag hackade chokladen och Viktor åt mellis. Viktor mosade sin banan medan Ivar fick röra i äggulor och vaniljsocker. Viktor satte på ugnen, jag smälte margarin och de satte i lite mjöl och socker var, Viktor bikarbonaten. Ivar smorde formen medan Viktor och jag vispade äggvitor. Jag bröade formen, Viktor vände ner äggvitorna och jag satte in formen i ugnen.

Det kallar jag lyckad logistik! Annars är det lätt att det blir en pojke för mycket på samma yta, de bråkar om vem som stod där först, vem som ska börja, vem som fick provsmaka mest eller så råkar någon vispa till den andra med armen. Men det gäller att hålla dem med var sin upgift hela tiden, så kan det gå galant! En förutsättning var ju också förstås att Sixten sov snällt på bron i vagnen hela tiden.

Sedan lyckades jag och Viktor dessutom göra läsläxan och Ivar tillverka ett pärlhalsband till mig medan kakan var i ugnen. Den regniga dagen förgylldes sedan med banankaka till efterrrätt. Gott!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lyckat och gott. Fikade ni i växthuset kanske?

Sara sa...

Nej, växthuset har tillfälligt förvandlats till arbetsläger, vi håller på att lägga dit skifferplattor till golv. Men snart...