lördag, maj 12, 2007

Banankaka

Här kommer receptet på kakan jag bakade med killarna. Världens godaste banankaka med bitar av choklad i, ett recept som jag en gång fått av fina vännen JennyAnn i Umeå. Den är perfekt att göra om man har bruna, tråkiga bananer som man vill bli av med.

75 g smör
2 1/2 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 g blockchoklad
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Smält fettet och låt det svalna. Blanda i socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna. Mosa bananerna och blanda ner. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, choklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner dem. Häll i en smord bröad form, c a 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 min. i 175 grader. Den ska vara knappt klar för att bli extra saftig. Servera kakan kall med en klick grädde (även god utan!). Mumsfilibabba!

3 kommentarer:

Mari sa...

Banankakan låter toppen, får testa vid tillfälle.

Vi är hemma ons kväll till sön eftermiddag, ses gärna en sväng - vi har ju presenter till de två äldre pojkarna ; )

Sara sa...

Välkomna till stenriket, har ni tur får ni kliva in i ett möblerat växthus - har ni otur får ni ta på er arbetshandskarna och bära sten ;) Nej, skämt åsido, ser fram emot att umgås med någon, vi har jobbat på hela helgen! (Påminn mig då om ett par mammabyxor jag fortfarande har kvar som är dina)

Mari sa...

Ja men då är det kanske läge att jobba av en stund!
Ni kanske ska införa en kvot, en kaffekopp - tio stenar, en kaka - fyra stenar.

Jag ringer när vi är i stan.

Förresten har vi sett ett likadant växthus som ni har i närheten av oss här i Umeå. Det är rött och mindre, men också fint. Markus säger att det är jättefint upplyst på kvällarna.