torsdag, juni 21, 2007

(van)vård


De fina squashplantorna jag köpte på växtmarknaden håller på att sabbas i min (van)vård. Plantorna är fina, men själva frukterna vill inte växa, utan krymper snarare ihop. För lite vatten eller för lite gödsel? Eller ska man begränsa antalet frukter per planta? Eller så bor de för trångt, jag har satt ner alldeles för mycket i odlingsbädden vet jag. Ikväll myllade jag ner lite mer kogödsel i hela odlingsbädden och gav allt en rejäl rotblöta, så får vi se. Sådant är livet för en växthusrookie.

5 kommentarer:

Lilla B sa...

Det är ingen panik! Det brukar komma en massa hanblommor före honblommorna på squashen. Vänta tills en honblomma är på gång. Om du inte har fullt med humlor får du hjälpa till med pollineringen själv. Plantorna brukar vara förskräckligt produktiva. Man dränks i frukterna. Men låt aldrig en squash sitta kvar och bli övermogen. Då tror plantan att den gjort sitt med frösättning och lägger av att producera fler frukter. Plocka också av alla som stannar till och verkar lite småruttna. De har blivit dåligt pollinerade och de ska du kassera. Hemligheten är mycket vatten och gödning. Plocka regelbundet av färdiga frukter och ta bort sådana som är dåliga. Plantan ska hållas igång hela tiden! Lycka till!! I min familj vill ingen ha squash längre sen jag dränkte huset med frukterna. Man kan ha dem till nästan allt. Familjen kved till slut.
Oj, så långt det blev!
Trevig midsommar!

Anonym sa...

Håller med lilla b. Man brukar inte behöva göra någonting alls, det bara sprakar loss nåt alldeles... för mycket. För många zucchini blir det gärna. Föredrar dom som just så i mindre storlek. Har dock aldrig odlat dem i växthus, det är möjligt att det kan bli trångt. Men det ger sig! Man måste prova sig fram!

Sara sa...

Tack för era svar! Jag hoppades att någon skulle förbarma sig över min förvirring. Svaren föder nya frågor. Hur ser man att det är en honblomma? Och vad ska man gödsla med? Har myllat ner kogödsel, funkar det eller ska man gödselvattna med något och i så fall vad?

Hopppas ni haft en skön midsommar!

Lilla B sa...

En hanblomma ser ut som på din bild.Honblommorna har prcis samma färg men istället för att blomman sitter på ett tunt skaft är det ett kort, tjockt fruktämne. Det syns tydligt, det blir ingen tvekan alls.
Kogödsel räcker långt. När plantan börjat bära mycket frukt kanske du kan gödselvattna den.
Skulle rekommendera att du har squash på friland nästa år. Den kommer att ta rätt stor plats i växthuset.

Sara sa...

Tack! Vad skönt med någon som vet! Ska göra mitt bästa :)