fredag, juni 08, 2007

Berkön tur och retur


I onsdags kom vi oss iväg till Berkön för att börja städa undan inför försäljningen av pappa & Kerstins stuga. Denna gång fungerade båten som varit på verkstan sedan sist. Barnen tyckte att det var toppen att åka båt!

Jag grymtade lite över att vi skulle åka samma dag som årets höjdpunkt - Hortlax trädgårdssällskaps växtmarknad (som jag dessutom missade ifjol också), men jag hann dit en sväng innan vi for. Hurra så roligt! Sixten sov och med flackande blick försökte jag hitta de mest intressanta stånden så snabbt som möjligt. Nåja, hela barnvagnen blev full och pengarna var nästan slut när Mats ringde och sa att båten var lastad och de var klara att fara. Nöjd och glad kunde jag följa med. När vi kört iväg med båten knorrade Sixten lite - då kom jag på att han nog borde vara hungrig. Det hade ju varit smart att ge honom innan vi åkte, men han sov ju under marknaden... så går det med en växtgalen mamma. Han höll sig bra i alla fall ända fram, turen tog väl en halvtimme ungefär. Vågorna, tutten och pappas trygga famn lugnade.

Vad fyndade jag då? Tre vita krolliljor, en vit tigerlilja,
dvärgrams, indiskt fotblad och en slags vit blodtopp. En gurkplanta och två stora squashplantor (en gul och en grön) där blommorna redan höll på att bli till frukt. Squashen kostade 10 kr plantan, inte klokt...

Och som om inte detta vore nog, på Berkön växte det förvildade ormbunkar och liljekonvaljer i en fantastiskt vacker blandning. Jag grävde upp lite av båda och tog hem några plantor för att dryga ut mina egna bestånd.

Ikväll har Mats börjat gräva upp gräsytan framför växthuset. Vi funderade ett tag på att hyra en minigrävare, men det gick tydligen ganska lätt, för han hann rätt mycket på en timme. Kul att projekt grus har startat! Mats är ledig till veckan, så vi har tänkt att hinna lite av det. Men imorgon är det loppis-time och picknick i badhusparken!

1 kommentar:

Anonym sa...

vilken fin lummig bild. Förstår att det var fint där./Elisabeth