fredag, februari 02, 2007

Tillbaka till Sunderbyn

Här har det hänt en del sedan i går.

När jag ammade Sixten på förmiddan så kändes det som att jag fick lite eftervärkar (som jag inte haft sedan jag kom hem från BB). Eller var det bara magknip? Redan på väg till toaletten började jag kallsvettas och kände mig konstig och sedan fick jag bara mer och mer ont i magen och trodde att jag skulle svimma. Mats höll på att hjälpa Ivar på med kläderna för att gå ut, vilket var tur, för sedan fick han hjälpa mig från toaletten till soffan.

Av smärtan och kanske rädslan andades jag lite väl mycket (det kändes inte som att jag hade panik och hyperventilerade, men det var nog vad jag gjorde ändå) vilket ledde till att jag började skaka och det började sticka i händerna. Tur att Ivar var ute, Viktor på skolan och Mats hemma! Och att Sixten var nyammad.

Det ville sig inte bättre än att Mats fick ringa efter en ambulans. När de kom gav de mig morfin - vilken lättnad när det onda försvann! Sedan bar det av till Sunderbyn, färden var helt lugn, jag hade inte så ont och narkossköterskan som satt med mig där bak småpratade hela tiden. Väl på plats kollade de med ultraljud om någon del av moderkakan var kvar men de såg inget sådant, så jag fick antibiotika med dropp eftersom de misstänkte en infektion i livmodern, det som förr kallades barnsängsfeber.

Mats kom med Sixten och vi två fick stanna en natt. Det gick bra att amma Sixten trots medicineringen, men nu har han fått i sig både lite morfin (förhoppningsvis inte så mycket, det var drygt tre timmar efter dosen och det skulle vara ok) och sin första antibiotikakur. Skönt ändå att vi slapp ge ersättning och pumpa ur och störa amningen som ju kommit igång så bra. Sixten passade också på att charma alla sköterskorna på avdelningen.

I dag hade jag inte ont alls och fick åka hem med fortsatt antibiotikakur i tablettform. Pojkarna som varit på var sitt håll, Ivar hos mormor & Kjell och Viktor hos farmor & farfar, fick sova över en natt till och kommer hem i morgon. Så vi har myst och tagit det lugnt i dag. Och ätit årets första semla.

6 kommentarer:

Mari sa...

Oj oj oj, jag läser med hjärtat i halsgropen. Tur att det gick bra i alla fall. Nu får du lova att ta det lugnt, ligga i soffan och äta en hel massa semlor.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Huvva vad ruggigt, men skönt att höra att du inte har ont. Gott med semlor. Jag åt nog min sjätte idag!

Anonym sa...

Hej och grattis! Så himla fin! Petter berättade att Dennis var mycket besviken när matilda kom för att han inte fick bestämma vad hon skulle heta. Han hade röstat på Rolf. Jag tycker att Sixten var fantastiskt bra hur som helst. Kram på er.

Sara sa...

Mari: Jo, jag ska försöka ta det lugnt, jag har redan lovat mamma och svärmor :) Vi ses i morgon!

Linda: Sjätte semlan, då ligger jag efter rejält! Det måste jag göra något åt!

Ewa: Tack! Å vad härligt med Rolf till en flicka, jag skrattade gott och länge när jag läste din kommentar.

Anonym sa...

Vilken dramatik Sara! Så bra att allt gick bra ändå...Det är verkligen mycket som kan hända som man aldrig har tänkt på. Man får vara glad och tacksam när allt är frid och fröjd. Vi har just avklarat en omgång partykräksjuka. Det sprutade från alla håll på oss alla fem ungefär samtidigt. Jag var hemma från jobbet hela veckan och det possitiva med alltihop var väl att det blev städat här hemma. Ta hand om dig! KRAM.

Sara sa...

Nej men hjälp, magsjuka alla fem samtidigt, det lät verkligen inte kul!

Hoppas ni kan hälsa på oss på väg uppåt eller neråt (var det sportlovet ni skulle till Kalix?), det vore så trevligt! Kram Sara