torsdag, december 27, 2007

Tuffa föräldarna

Jullovets dagarna bara flyger iväg. Julafton hemma hos oss blev lyckad, om än med ett styng av sorg för att inte pappa kunde vara med och glädjas åt leksakerna med barnen. Maten var god och farfar gjorde en strålande insats som tomte. Juldagen tog vi det lugnt och myste med barnen och byggde lego. Middag hos svärföräldrarna på annandagen och idag junta (äntligen!) och middag med Katti & Petter och deras tre pojkar.

Vi har varit tuffa föräldrar till Sixten i dagarna tre och kört fem-minuters-metoden. Han har förut fått somna i knät nere i fåtöljen och det har funkat bra, men senaste två månaderna har han haft svårt att somna om när man lägger ner honom i spjälsängen och har också vaknat på nätterna och inte velat somna om. Så juldagen körde vi den hårda stilen och lade honom i sängen, sa godnatt och var sedan utanför sovummet där uppe. Jag gick in efter några minuter, lade ner honom och sa godnatt igen, och så höll vi på. I 70 minuter var han arg, sedan somnade han tvärt.

Jag har varit lite mot fem-minuters-metoden, jag gillar inte riktigt att man låter barnen skrika utan att gå dit, men om det inte kräver fler gånger än ett par kvällar innan det ger effekt så kan det nog vara okej. Det hördes också på hans skrik att han var mer arg än ledsen. Lite skar det i mammahjärtat att höra honom, men det gick bättre än jag trodde.

Andra kvällen ska det enligt metoden ta bara hälften av tiden - och det stämde ruskigt bra - 35 minuter! Och han var heller inte lika arg under tiden. Ikväll tog det bara en minut så sov han - jag trodde inte det var sant... I och för sig var han supertrött efter bus med kompisarna som hälsat på och hade också bara sovit en gång på dagen, men ändå! Hoppas att detta innebär att han lär sig att somna om själv på natten också - jag tänker inte amma så länge till och han har ju ingen tutte.


2 kommentarer:

Mari sa...

Dina tankar och erfarenheter liknar mina på pricken. Jag var också emot 5-minutersmetoden, men efter att ha testat sova-hela-natten-kuren som var supertjorvig tycker jag så gav vi den en chans. Den gav resultat så snabbt och jag upplevde också att hon var arg inte hjärtskärande ledsen och ensam. Som bonus slutade ju Siri vakna på nätterna också. När det gick så enkelt vågade jag inte tro att det var sant och väntade på en backlash, men den har då inte kommit än! (säger mamman till dottern som sovit 13 timmar på raken utan så mycket som ett knyst i natt)

Sara sa...

Hej Mari! Inga bakslag än så länge här heller, bara att hålla tummarna...