onsdag, juli 25, 2007

Sociala dagen

En supersocial dag, så härligt! Fint väder var ju inte heller fel. JennyAnn & Oskar med sina tre pojkar kom och lunchade med oss på väg hem till Umeå, barnen lekte och hade jättekul och vi grillade.

Sedan var det junta, alltid trevligt! Jag gjorde en paj med lax och spenat som blev riktigt god, receptet efterfrågades, så jag lägger ut det här. Skulle egentligen vara chevréost, men det fanns inte så jag tog en lagrad prästost istället, tror det var lika bra.

Glad och nöjd med dagen, man får en vitaminkick av vänner!

Pajdeg:
2 ½ dl vetemjöl
100 g margarin eller smör
3 msk kallt vatten

Fyllning:
300 g laxfilé
25 g färsk spenat
150 g chevré (el annan, t ex prästost)
1 dl dragon el dil
3 ägg
2½ dl matlagningsgrädde
1 tsk salt
2 krm peppar

Tryck ut degen i pajformen och låt vila i kylskåp minst 30 min. Skär laxen i mindre bitar och lägg lax, spenat och smulad/riven ost i pajformen. Lägg på hälften av dragonen/dillen. Vispa ihop ägg, grädde, salt, peppar och slå över fyllningen. Grädda i ca 30-35 min i 180 grader. Toppa med dragon eller dilll vid serveringen.

4 kommentarer:

Mys liv och hem sa...

Hoppas att er bröllopsdag var fin.Jag läste i tidigare inlägg att ni förmodligen hade den förra veckan.Jag och min man firade bröllopsdag den 17 juli.Ha det bra.Kul med en till pitebp :-)

Sara sa...

Hej och välkommen till min blogg!

Anonym sa...

Ah, super att du lagt ut receptet. Det ska jag göra någon dag.

Sen så har du verkligen jättefina bilder, Sara!

Ha det bra så hörs vi/ Kicki

Sara sa...

Hallå Kicki, kul att du tittar in! Lycka till med pajen! Vi tänkte vi skulle hälsa på er någon dag om ni är hemma, men vi hör av oss!