tisdag, augusti 12, 2008

Grön rapport

Det har varit alldeles för mycket smått och gott på bloggen i sommar och för lite grönt. Men här kommer lite grönfrossa!
Äntligen har jag lyckats få till en ordentlig broccolibukett som ser ut som den ska, stor och tät! Ifjol misslyckades jag totalt och flera av plantorna i år fick broccoli som var gles och smal med stora "knoppar" som började blomma nästan genast. Jag tror att de plantorna kom igång för tidigt, för den här plantan har fått sin broccoli klar först nu. Hopp finns alltså att jag odlar broccoli även nästa år, för den är jättegod och jag gillar plantorna, de ser så friska och rejäla ut och har så härlig blågrön färg.
Squashplantorna återhämtade sig till slut från den bryska behandlingen de fick i början av sommaren när jag planterade ut dem direkt, utan avhärdning och de nästan dog. Nu börjar squashen komma!
De två gurkplantorna mår tyvärr inte så bra, bladen har blivit gula och har stannat av i gurktillverkningen. De verkar ha fått nån slags spinn, så jag har sprayat med såpvatten så får vi se om de tillfrisknar. Men vi hann få tre gurkor i alla fall!
Tomaterna har vuxit sig stora och fina, men är gröna ännu.
De gula körsbärstomaterna har börjat att mogna, vi har ätit några stycken, de är otroligt söta! Pojkarnas favoriter bland tomater.
...och så majsen! Visst är det häftigt att det kan växa så, från ett litet korn!

Inga kommentarer: