torsdag, november 22, 2007

Sotardags

Idag har sotaren varit här. Han såg verkligen ut som en sotare, svart om hela händerna och även en del i ansiktet. Snacka om skitigt jobb! Han var noggrann och täckte för ordentligt framför spisen, så det blev ingen extra städning i år som det blev ifjol. Då täcktes det inte alls med motiveringen att insatser alltid är helt täta. Men eftersom den är insatt i en öppen spis, så var det inte helt tätt utanför (vilket årets sotare också intygade att det inte alltid är, så de ska alltid täcka för). Sot och åter sot, i ett fint lager över hela köket och vardagsrummet...Vi slapp betala för sotningen i alla fall, men det var inte så kul att städa.

Ikväll var vi till pappas stuga med markägaren för att märka ut hur nära skogsmaskinerna skulle gå, det vill säga vilka träd som skulle lämnas. Skördarna var där och körde för fullt i skogen, vilka krafter! Träden skalades i ett nafs och kapades av i lagom långa stockar som om de vore tändstickor. Man kände knappt igen sig när det helt plötsligt var så öppet. Men jag tror att det kan bli bra, solen kommer att lysa mer på stugan och tomten kännas ljusare.

3 kommentarer:

Mari sa...

Hej Sara, jag slog en signal nyss men fick inget svar så jag skriver här innan jag glömmer bort att jag har något att säga och så har ni hunnit boka in något annat *hämtar andan*

Min kära svärmor har inrättat en tradition av adventsfika då vi samlas en massa vänner och njuter av gott fika och trevligt sällskap. I år går detta fika av stapeln den andra advent och vi vill gärna att ni kommer och förgyller dagen med oss!

Mari sa...

... förresten så figurerar mellanbrodern i er familj i en liten roll i morgondagens krönika. Han är ju som en levande citatmaskin den pojken ; )

Sara sa...

Hej Mari, det låter jättemysigt med adventsfika! Men vilken tid? (Jag har anmält mig på workshop med Pilates boll kl 13-15 och så är det julfest med scouterna kl 15...) Befarar att det kan krocka, men hoppas inte! (Kan också ta mig en allvarlig funderare om workshopen, går ju att gå på passen ändå).

Ser fram emot att läsa krönikan imorgon!