onsdag, maj 20, 2009

Skam den som ger sig


Eleverna ska få jobba med lite retuschering av gamla fotografier imorgon på fotolektionen och jag har letat ihjäl mig ikväll efter gamla fotografier som jag vet att jag har nånstans - men var? Jag sökte i flera lådor i förrådet, Mats baxade bort möbler som stod framför en byrå där jag var nästan säker på att de var. Men icke. Jag hade nästan gett upp, men för en stund sen hittade jag dem faktiskt! Jag hade glömt att jag satt in dem i ett gammalt album och skrivit vilka personerna är för att inte glömma.

Bilderna är från mammas sida av släkten. När de delade upp saker efter mormor och morfar, så ville ingen ha de gamla fotografierna. Speciellt inte de bilder där personerna inte kändes igen, eller dubletter. Jag var i femtonårsåldern, men var en samlare redan då - och kunde inte för mitt liv begripa hur de ens kunde tänka tanken att slänga bilderna! Jag tog rätt på dem förstås och senare kunde vi klura ut vem de flesta var på bilderna. Vad glad jag blev att jag hittade dem! De berättar så mycket och jag är ju en nostalgiker av stora mått...

Hoppas att eleverna har lyckats hitta några gamla bilder hemifrån, annars får de bita tag i mina bilder, kanske den med min mamma som liten, med hästen de hade.


Inga kommentarer: