söndag, maj 17, 2009

Insynsskydd av pil - så här gör man!

I helgen blev insynsskyddet vid uteplatsen äntligen klart! (i alla fall nästan). Jag gillar att kunna göra något med mina egna händer - av material som är gratis, tacksamt att jobba med och som är vackert och naturligt att se på. Pil (eller är det sälg, nån som vet skillnaden?) är verkligen ett fantastiskt material! Så här gör du ett insynsskydd om du har lust att prova!

Hämta material i skogen. Raka stolpar av björk, c a 6-8 cm i diamater och långa, raka slanor av pil eller sälg., fingertjocka eller lite grövre. Spetsa stolparna och "kola" änden som ska ner i jorden, d v s bränn den i elden så den blir svart. Detta skyddar mot röta och ditt insynsskydd håller lite längre. Gör ett hål i marken med ett spett och slå ner stolparna med slägga ca 4-5 dm. Fyll runtom med sand.

Fläta varannan framför, varannan bakom. Knipsa av ändarna med sekatör.

Skaffa dig en medhjälpare som kan hugga i (eller så gör du det själv, det går lite fortare :)

Klart! Eller nästan, det ska förstås jämnas till ute i kanten. Och björkstolparna sågas av i lagom höjd.

2 kommentarer:

JennyAnn sa...

Hej! Åh det är verkligen ett jättefint insynsskydd!! Tänker på din snårvinda som blir som en grönskande blommande vägg. Vi ska dränera tomten så jag har grävt upp alla mina plantor och satt dem i plastsäckar och hoppas att de överlever. Ja kom förbi Umeå i sommar! Jag längtar efter dig! Vi kommer väl förbi er någongång i juni. Vi hörs. Kram JennyAnn

Sara sa...

Hej! Vad bra att ni kommer förbi här i juni, det ser jag fram emot, jag längtar också, det är så sällan vi ses, jag saknar dina kloka ord ibland! Kram Sara