lördag, maj 17, 2008

Kan jag börja harkla här?

Min tur att få sovmorgon i morgon bitti. Steg upp med Ivar och Sixten vid halv sju i morse. Vid halv åtta tänkte jag utnyttja tiden till att baka för ovanlighets skull (mamma brukar förse mig, har gjort sedan hon blev pensionär). Nöjd över mitt iniativ satte jag igång, men hann bara smälta smöret och vispa ihop ägg och socker innan jag insåg att mjölet var helt slut. Så jag fick vänta till nio när ICA öppnade innan jag kunde fortsätta med jordnötskakorna.

Annars har vi varit ute, med lite räfsning och kalkning av gräsmattan (eller som Ivar sa: "förstår ni om jag säger harkling istället?"). Vi har nämligen mer mossa än gräs i det som ska kallas gräsmatta och kalk och gödsel ska visst vara botemedlet. Gödsla ska vi göra när det ska till att regna nån dag.

Vi gjorde varma mackor över elden, skönt att slippa gå in för att börja fixa lunch. Kaffe i växthuset med en jordnötskaka till.

Linda & Ola med barnen var här på middag, vi grillade egna hamburgare med klyftpotatis och en chutneysås till. Efter ett par vanliga artiga kommentarer om den goda maten sa Ola med eftertryck: "Alltså det här var det godaste jag nånsin har ätit!" Bättre betyg kan man väl inte få! Trevligt att få träffa dem, de ska bygga ut huset och börjar nästa vecka, så de lär ju ha fullt upp framöver!

Inga kommentarer: