onsdag, november 29, 2006

Vecka 32

Det här händer med magen just nu:

Är detta ditt första barn, så kanske barnet nu lägger sig tillrätta med huvudet nedåt inför förlossningen. För omföderskor kan det ibland dröja ytterligare några veckor. När barnet väl lagt sig tillrätta så brukar det bli lättare att andas och har du haft magbesvär bör även det lätta nu. Däremot ökar trycket nedåt och symtom som stickande känslor i bäckenet kan uppträda.

Ditt barn är ungefär 30 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,2 kg. Huden börjar ändra färg från röd till rosa och kroppen fortsätter att lagra underhudsfett. Nu ökar inte mängden fostervatten längre utan ligger kvar på den här nivån fram till födseln. Den här veckan växer hjärnan mycket snabbt och barnets huvud ökar ca 9,5mm. Rörelserna i magen känns nu mer som rullningar än sparkar då det inte finns så mycket svängrum längre. Äntligen slipper du de där hårda träffarna mot revbenen.

Har du märkt att dina aktiviteter påverkar barnets beteende! Barnets aktivitetsnivå påverkas av hur mycket eller på vilka tider du äter, din kroppsställning och ljud från yttervärlden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Sara!
Äntligen har jag kommit mig för att titta in hemma hos dig. Vilken jättefin blogg du har! Jag är superimponerad!
I förrgår(28:e) fick Vevve en till liten tjej. Vattnet gick på Hermanssons möbelaffär och sen blev det förlossningen där hon knappt hann få av sig byxorna innan bäbisen ville ut. Ingen förlossning är den andre lik. De har pratat om en lillebror nu i nio månader och har verkligen trott att det skulle bli det, så de blev nog lite förvånade (och kanske lite besvikna) att det kom en tjej. De vill inte ha fler barn och skulle önskat sig en av varje. Jag längtar tills jag får se henne! Hon var så liten (2,8) och amningen hade inte kommit igång så de får stanna på BB ett par dar. Vevve dör av rastlöshet. Undra vem som är i din mage? Det är ju snart som det är dax! Gud så spännande. Att få barn är ett mirakel.
Förra fredagen på personalfesten på IKSU SPA fick jag veta att jag får vara kvar i Vännäsby lite till. Anna kommer tillbaka och jobbar en dag/vecka och jag jobbar tre. Det känns helt perfekt just nu. Då ska jag försöka knoga på med huset och måla väggar. Det ser jag fram emot.
Nu ska jag pussa på mina barn och säga godnatt.
Sara var rädd om dig. Hälsa mannen och pojkarna. Vi hörs. KRAM JennyAnn

Sara sa...

Hej JennyAnn! Vad kul att du har hittat hit! Oj, snabba ryck vid förlossningen för Vevve. Vi hann ju bara vara i Sunderbyn 40 min innan Ivar tittade ut, så det gäller nog för oss att åka direkt vid första värken! Krystvärkar i bilen är inte vad jag önskar mig direkt... Perfekt att du får vara kvar på skolan och samtidigt få ta det lite lugnt och fixa med huset. Kramar till dig och familjen!

Anonym sa...

Hej sara! Jag förstod att det var ju du som är barasara efter en liten stunds läsande på din blogg! Så kul! Vilka finfina lussebullar, jag vill också göra hjärtan! Hoppas du har en fin första adventshelg.

Sara sa...

Hej Ewa! Jo visst är det jag! Jag har klurat lite jag med, har sett att en Ewa har kommenterat på Maris blogg ibland och tänkt att det nog kanske var du, men det var bara för någon dag sedan jag kom mig för att klicka på länken till namnet så att jag kom till din blogg. Vad innehållsrik!
Tack för häftmassan förresten! jag var så trött när jag höll på med det sista till utställningen, så det var guld värt att den bara kom flygandes så där! Ha en mysig adventshelg du med!