onsdag, juni 21, 2006

Kampen mot larverna


Otrevlig bild att lägga ut jag vet, men jag kunde ändå inte låta bli. Jag för en kamp med de vidriga små larverna som vill väva in och äta upp vår hägg. För ett par dagar sedan knipsade jag av de grenar där det sitter väv med larver. Två fulla plastkassar blev det, sedan var jag less och kunde inte heller nå de som satt för långt upp. Jag knöt igen så gott det gick och la påsarna i soptunnan för brännbart. Jag tänkte att de har ju gott om mat i löven som de sitter på, så de stannar väl kvar där.

Icke så. På kvällen hade många av larverna rymt och var på väg nerför tunnan, uppför staketet, ner på asfalten. Jag sprayade med det giftigaste insektsmedlet jag hade, i tunnan och runtom. Efter upprepad behandling verkar det faktiskt ha stillnat av. Puh, jag vann första ronden.

Sedan fick jag tips att spruta vatten med slangen på trädet, för då förstör man deras spunna väv som de skyddas av, så fåglarna lättare kommer åt att äta upp dem. Så varsågod pippifåglar, maten är serverad!

Inga kommentarer: