måndag, oktober 23, 2006

Skärpning morsan!

Stackar lilla pyret därinne, får bara hänga med i familje- och arbetslivet, jag håller knappt reda på vilken vecka jag är i. Och inte blir man omnämnd i bloggen heller. Skärpning morsan!

Magen börjar i alla fall bli rätt knubbig nu, jag missbedömer avståndet ibland när jag smidigt ska slinka förbi i någon smal passage och magen stöter emot där det förr inte fanns någon mage... Jag är rätt trött efter en arbetsvecka och pustar efter minsta lilla uppförsbacke, för att inte tala om trappor! Ovan känsla eftersom jag pinnat på i vanlig takt under båda mina andra graviditeter. Rätt läckert att det sparkar på så mycket, kraftiga kickar ibland och ibland små krafsanden som av en hand. Ibland känner man huvudet (eller kanske rumpan) tydligt som en hård kulle därinne.

Nu är jag i vecka 27 och så här står det i graviditetskalendern:

Barnet är nu ca 24 cm långt från huvud till stjärt och vikten är runt 1kg. Huden är mycket skrynklig men skyddas och får näring av ett lager vernix/fosterfett. Under huden lagras alltmer fett och fostret börjar bli knubbigt. I den här fasen suger barnet ofta på tummen och det stärker musklerna i kinder och käke. Kanske kan det även ha en tröstande funktion. Smaklökarna på tungan och insidan av kinderna är nu fullt utvecklade. Barnets avancerade hjärnfunktioner utvecklas och blir alltmer sofistikerade.

Runt denna vecka börjar ögonen öppnas och näthinnorna bildas. Nu uppfattar ditt barn ljusskiftningar och studier visar att om man lyser med en ficklampa på mammas mage, så rör sig barnet mot – eller bort från – ljusskenet.

Inga kommentarer: