lördag, maj 27, 2006

Hur kan en blomma bli rutig?



Kungsängsliljan blommar, det rutiga miraklet! Hur kan en blomma bli rutig?

Idag var Katti & Petter här med sina tre pojkar, trevligt som vanligt! Vi tog förstås den sedvanliga rundan i trädgården för att diskutera nya rabatter och titta på det som kommit upp. När kungsängliljorna senare var nära att få sätta livet till av en fotboll påminde hon mig om en traumatisk uplevelse hon hade för något år sedan. Hennes son satt och avslutade sin middag medan en kompis väntade ute på att han skulle komma och leka. Under tiden ägnade han sig tanklöst åt ett tidsfördriv (av det destruktiva slaget) - nämligen slog av alla kungsängsliljorna i rabatten med sin innebandyklubba. En stackars halvkrossad blomma fick sedan glädja någon dag i en skål med vatten inne. Pust. Mina klarade sig.

6 kommentarer:

Mari sa...

Har du tid att träffas någon dag till veckan? Min almanacka är helt tom, så jag kan när som helst.

Sara sa...

Varför inte idag eller imorgon? Förmiddagar är ju kanske bäst, jag hämtar pojkarna kl13. Ring eller skriv när du vaknar!

Mari sa...

Vad sägs om tisdag vid 10-snåret?

Sara sa...

Blir toppen! Vi ses!

Anonym sa...

Hej Sara! Var växer dina kungsängsliljor? Jag satte mina alldeles för nära stormhatten inser jag nu. Bara några fjesiga strån tittar fram under bladen. Verkar inte som om det kommer några blommor. Vill de ha sol eller skugga? /Magdalena

Sara sa...

Mina växer i rabatten vid bron, förmiddagssol. Jag tror dom vill ha sol eller lätt skugga, trivs väl egentligen på ängsmark. Jag minns att jag fick rådet att blanda lite sand vid lökarna när jag satte ner dom, det kan du ju kanske prova tills nästa år?