lördag, september 17, 2011

Höst i växthuset


I år har jag inte varit så superengagerad i växthuset, det har fått växa på i egen takt. Lite sen som vanligt med att så tomater och gurka, men skörden hanns med hyfsat ändå. Majsen skördade vi förra helgen, men det blev bara tre kolvar och de var inte så fina som de brukar bli, lite ihoptorkade majskorn. Antingen skördade vi dem för sent eller vattnade för lite? Gurkor har vi fått många, riktigt goda! Den svarta chilin har jag tagit in, den återstår att skörda, ser fin ut.







Jag sådde kalebass i år, bara för att prova. Man kan inte äta dem, men man kan tydligen torka dem och måla dem till ormar om man vill. Jag tänkte att pojkarna kunde gilla det. Men vilken växtkraft! De har fullkomligt tagit över i växthuset och spottat fram kalebasser i massor, små mini - och riktiga monsterkalebasser. Det har sett väldigt frodigt ut där de klänger i taket med sina vita blommor och sina fina"knorrar", men tyvärr har de skuggat tomaterna en del och säkert tagit en del näring. Så det blir inga kalebasser nästa år...



En pumpaplanta har också bidragit till det frodiga i växthuset. Målet var att få till en pumpa att göra en Hallowenlykta av. Det satt långt inne, alla fröämnen trillade av fast jag var där och lekte humla med en pensel. Men till slut! Jag hade tur att den kom rätt långt ner, så jag behövde bara en liten hink som stöd. Jag hade nämligen bundit upp plantan för att rymma den, annars ska den väl egentligen växa fritt utåt sidorna tror jag. Nu funderar jag bara hur jag ska förvara den till Halloween? Plantan håller på att vissna ner så jag måste nog skörda den.




Sallad är helt perfekt att ha i växthuset, speciellt ruccola. Alltid färsk och fräsch och inte en enda snigel så långt ögat når. I år satte jag också mangold - god att äta i sallad när den är späd och att strimla i en wok när den blir större. Och vacker! I fröpåsen fanns både vit, orange och röd mangold i en blandning.




Å så tomater förstås. I år har jag provat fler sorter än förut. Svarta bifftomater, vanliga röda, gula och röda körsbärstomater och svarta plommontomater. Nu gäller det bara att ha koll och skriva upp vilka som var godast!

Inga kommentarer: