fredag, januari 08, 2010

Kyla ute och inne

Och då var klockan ett. IGEN! Den här julhelgen blev det inte mycket bloggat. Jag skulle ju lägga ut bilder hela julen hade jag tänkt. Men vi har monterat ikeamöbler, möblerat, tömt hyllor, sorterat grejer på kvällarna. Och målat lite pärlspont när andan fallit på. Ivar har fått sitt nya rum i vårt gamla sovrum, Sixten har fått Ivars rum som sitt eget och vi har det nya rummet. Syhörnan har fått sina hyllor uppskruvade ikväll och jag har placerat mina fina burkar med snören där de ska vara.

Nu är det alltså klart för att ställa dit symaskinen - men jag vägrar laga några kläder innan det är någon värme på golvet! Följetongen med kylan inne har fortsatt. De har isolerat bättre kring rören under huset, så vattnet i tvättstugan slutade frysa - tills idag, när det har varit -30 grader. Men bor man här uppe, så måste ju husen klara det också.

Vi har sprungit omkring med termometrar och kollat var det är kallast. På övervåningen vid utbyggnadens anslutning mot huset var det -o,6 grader!! + 3 grader på sovrumsgolvet... Sedan dess har de försökt komma underfund med exakt var det läcker ut. De har sprutat in skum och öppnat upp några brädor pärlspont för att titta och lägga dit mer isolering, så vi får se om det blir någon effekt av det(hu hu, den färdigmålade fina pärlsponten...). Jag hoppas, för nu är jag less på kylan!

3 kommentarer:

Mari sa...

Samma lika här. Någonstans är det inte tillräckligt isolerat. Kan vara sågspån som trillat ner när det byggts. Och vi har inget vatten i toaletterna. För tredje gången uppe ...

Ser fram emot att ses på söndag.

kramar.

Unknown sa...

Hallå igen Sara!

Sitter i Shanghai (här är klockan 21.30) och läser din blogg för att få lite hemkänsla. Är här några dagar och åker vidare till Tokyo och hem på lör.

Vad fint ni får det, bara ni fixar värmen! Vi har mycket snö hemma (för att vara Mariefred) och har åkt mycket skridskor och skidor. De har dragit upp ett 1 km långt spår på Vidars skola och skottat upp på isen så de åker skridskor och skidor mest varje dag. Gå in på Gripsholmsskolans hemsida så kanske ni känner igen Vidar på något kort. Nu vill jag verkligen prata med dig, ska försöka ringa när jag kommer hem.

Kram

Erika

Sara sa...

Och på lördag! :)

Å Erika, vad jag blir avundsjuk - Shanghai och Tokyo, lät ju inte helt fel! Läckert ändå, att man kan kommunicera med varann på olika sidor jordklotet (bättre än när man är i samma land tydligen...jag tänker och tänker att jag ska ringa, men hinner aldrig. Jag ser fram emot samtalet! Kram