måndag, april 27, 2009

Inspirerande!

En inspirerande eftermiddag, jag var på ett möte med en projektgrupp med lärare som på något sätt prövar att använda den sociala webben i sin undervisning. För mig är det ju klassbloggarna som vi har startat i två klasser. Några av de andra har jobbat med de smarta googlefunktioner som finns, med delade dokument, utvärderingar eller läxförhör i form av frågeformulär man sedan får sammanställd och google-sites. Det finns en stor potential och min hjärna gick på högvarv när jag kom hem.

Det skulle vara toppen om man i t ex fotokurserna kunde lägga upp en google-site med alla uppgifter, material, inbäddade You-Tubeklipp som eleverna kan gå in på, med t ex ljussättning, Photoshop-tutorials osv. Om sedan eleverna kunde ha sin egen google-site med sina bilder samlade i en portfolio + de skrivna dokument som de gör i kursen (som jag dessutom kunde kommentera och ge feedback på) , så vore det ju ännu bättre. Både jag och eleverna skulle nå allting hemifrån och man kunde kommunicera på sidan utan att det ska skrivas ut en massa. Måste tänka vidare...men nu ska jag sova.

Inga kommentarer: